A nyelvtanulás ösztönzése az Unióban

A nyelvtanulás ösztönzése

Az EU határozottan elkötelezte magát amellett, hogy támogatja a polgárai jogát a személyes és szakmai mobilitáshoz, valamint megalapozza az egymással való kapcsolatteremtési képességüket. Ezt az európai nyelvek oktatását és tanulását támogató számos program finanszírozásával hajtja végre. E programoknak legalább egy közös vonása van: határokon átnyúló projektekből állnak, legalább kettő, de gyakran három vagy annál is több uniós országból érkező partnerek részvételével.

Az uniós programok a tagállamok nemzeti oktatási politikáját hivatottak kiegészíteni. Minden kormány felelős a saját nemzeti oktatási politikájáért, beleértve a nyelvoktatást is. Az uniós programok feladata, hogy kapcsolatokat hozzanak létre országok és régiók között olyan közös projekteken keresztül, amelyek növelik a nyelvoktatás és nyelvtanulás hatását.

Az EU tanulást célzó pénzeszközei

2007 óta a fő programok valamennyien az EU egész életen át tartó tanulást támogató programja alá tartoznak. A programnak és négy speciális alprogramjának egyik célkitűzése ezért a nyelvtanulás és a nyelvi sokszínűség ösztönzése lett.  E programok mindegyikét az európai nevelés egy-egy ismert alakjáról nevezték el, és mindegyik a tanulás és az oktatás egyik területéért felel.

Az első program a Comenius (a mai Cseh Köztársaság területéről származó, 17. századi pedagógus, Jan Amos Comenius vagy Komensky nevét kapta), amely az alap- és középfokú oktatási területén fejti ki a tevékenységét. A 16. századi humanistáról, Rotterdami Erasmusról elnevezett program  felsőoktatási hallgatók és oktatók számára teszi lehetővé, hogy bizonyos időt egy másik uniós ország egyetemén töltsenek. Külföldi tartózkodásukat megelőzően az Erasmus intenzív nyelvtanfolyamot szervez a résztvevők számára. Az itáliai reneszánsz nagy alakjáról elnevezett Leonardo da Vinci -program a szakoktatásra és szakképzésre összpontosít. A negyedik program a Grundtvig, amelyet N.F.S. Grundtvigról, a felnőttoktatás 19. századi dán úttörőjéről neveztek el. E program a felnőttoktatásra szakosodott.

Saját feladatkörén belül minden egyedi program célja, hogy:

  • a legkülönbözőbb iskolai végzettségű és korú embereket nyelvtanulásra ösztönözzék munkában töltött életszakaszukban is;
  • Európa-szerte javítsák a hozzáférést a nyelvtanulási forrásokhoz;
  • támogassák az innovatív oktatási módszerek és bevált gyakorlatok kialakítását és átadását;
  • biztosítsák, hogy a tanuláshoz szükséges eszközök megfelelően széles tárháza álljon a nyelvet tanulók rendelkezésére;
  • tudatosítsák a többnyelvűség mint az EU fő gazdaági és szociális értékének jelentőségét.

E speciális programokban valamennyi nyelv jogosult a támogatásra: a hivatalos nyelvek, a regionális és kisebbségi nyelvek, valamint az EU fő kereskedelmi partnereinek a nyelvei egyaránt. Valamennyi ország működtet az említett programokban való részvételre történő jelentkezés módjáról további felvilágosítással szolgáló nemzeti információs központot (lásd ec.europa.eu/ploteus)

Kultúrákat összekötő hidak

Az Európai Unió kulturális programjai sokféle módon támogatják a nyelvi és kulturális sokszínűséget. A MEDIA program európai filmek szinkronizálását és feliratozását támogatja, így segítve elő bemutatásukat a többi uniós ország filmszínházaiban és televíziójában. A “Kultúra” program modern szerzők műveinek más uniós nyelvre történő lefordítását támogatja, így építve a különböző kultúrákat összekötő hidakat.

 
Forrás:

A beszélő Európa nevében
Nyelvek az Európai Unióban
10-11.o.

Európai Bizottság
Kommunikációs Főigazgatóság
Kiadványok
B-1049 Brüsszel

c)Európai Közösségek, 2008

Kiemelések tőlem.

Ha tetszett, add tovább.

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.